Cheltuielile pentru bunuri de larg consum, în creștere cu aproape 7% în primul semestru din 2024

Cele mai urmărite

Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum (FMCG) au crescut cu 6,6% în primul semestru din 2024 față de anul anterior, însă volumele achiziționate de gospodării au stagnat la nivelul primelor 6 luni din 2023, arată datele Consumer Panel GfK România. S-au înregistrat scăderi importante de volume în categorii de bază precum pâinea, uleiul, alimentele congelate, untul, cerealele pentru mic dejun, dar și în zona băuturilor.

Chiar dacă s-a redus la jumătate față de nivelul din primul semestru 2023, inflația este încă prezentă pe piață: potrivit studiului Inflation Tracker derulat trimestrial de către Consumer Panel GfK, rata inflației în FMCG a fost de circa 3% în H1 ’24, comparativ cu anul anterior. Mai mult, 85% dintre cumpărătorii români sunt îngrijorați că prețurile ar putea să crească în continuare – după cum dezvăluie cel mai recent val al raportului Behavior Change lansat de Consumer Panel GfK. Acesta mai arată că 4 din 10 gospodării din România rămân în zona “budget squeeze”, fiind constrânse să-și limiteze cheltuielile cu FMCG pentru a se încadra în bugetul disponibil sau, mai rău, nici nu reușesc să-și acopere nevoile curente.

Orientarea către promoții este un trend cu impact în categoriile FMCG și în acest an. Produsele la promoție reprezintă 23% din totalul achizițiilor FMCG (excluzând Fresh Food) realizate de gospodării în primele șase luni din 2024, cu aproape 4 puncte procentuale peste nivelul înregistrat în H1 ’23 – conform datelor Consumer Panel GfK. Pe aceeași bază (FMCG excl. Fresh Food), cota deținută de mărcile private ale retailerilor s-a diminuat ușor în perioada menționată. Dinamica acestora din ultimii doi ani arată o stabilizare a cotei Private Labels la circa un sfert din piață, în timp ce promoțiile – care sunt mai degrabă arma brandurilor de producător – tind să crească accelerat.

În discounteri, cota Private Labels în total vânzări se află pe un trend descendent de la jumătatea anului 2022.

“Chiar dacă mărcile private rămân la o pondere de peste 50% din vânzările magazinelor cu discount, brandurile contribuie decisiv în 2024, ca și în anul anterior, la creșterea acestui canal de retail. Ne așteptăm să vedem în continuare o mai mare deschidere a discounterilor față de brandurile de producător, datorită schimbării preferințelor consumatorilor”, afirmă Diana Scaunasu, Managing Director Consumer Panel GfK Romania – companie a grupului YouGov.

Hypermarketurile, sub pragul de 25% cotă de piață

Achizițiile gospodăriilor din hypermarketuri s-au majorat cu doar 4% în valoare în primul semestru din an față de H1 2023. Astfel, acestea și-au diminuat importanța în retail, ajungând pentru prima dată sub pragul de 25% cotă de piață. Un trend similar în valoare s-a remarcat și în canalul Supermarketuri IKA (rețele internaționale), în timp ce supermarketurile independente (lanțurile locale și magazinele neafiliate unei rețele) au avansat cu un ritm de 14% în perioada analizată, în principal datorită majorării coșului mediu de cumpărături – conform datelor Consumer Panel GfK.

Cel mai mare coș mediu de cumpărături se înregistrează în continuare în hypermarketuri, unde gospodăriile cheltuiesc, în medie, aproape 90 de lei la o vizită în magazin. În schimb, gospodăriile merg mai des în discounteri decât în hypermarketuri. Mai mult, în primul semestru frecvența medie de cumpărare din discounteri a depășit-o pe cea înregistrată în supermarketuri, mai arată Consumer Panel GfK.

Cele mai noi știri

Noi măsuri pentru sprijinirea fermierilor din sectoarele pescăresc, suin și vegetal

Ministrul Florin-Ionuț Barbu a condus o serie de întâlniri importante la sediul MADR, alături de reprezentanții asociațiilor și federațiilor...

Articole din aceeași categorie