Cooperativa Agricolă Tinoasa din Teleorman este un exemplu de cooperativă de succes. Compusă din 34 de fermieri și însumând 18.000 ha, cu o cifră de afaceri anul trecut de aproape 30 de milioane de euro, a reușit să accese anul acesta un proiect pe fonduri europene de 9 milioane de euro pentru a fi investiți pe partea de depozitare.
Are 37 de ani și de 16 ani putem spune că este fermier cu acte în regulă. A preluat de la părinți 130 ha, iar astăzi lucrează 1.100 ha, în județul Teleorman. Crește oi de carne, dar ar vrea să își încerce norocul și cu vacile de lapte. Este și dezvoltatorul unui brand de gin și whiskey. Este vorba despre Alexandru Haită care în cadrul emisiunii de marți „Dați vina pe Tudor!” de pe pagina de Facebook Sens&Contrasens în Agricultură, ne-a povestit mai multe despre Cooperativa Agricolă Tinoasa, al cărei membru fondator este.
Cooperativa Tinoasa, fondată de Alexandru Haită și alți 7 fermieri în anul 2010, cuprinde în prezent 34 de fermieri și 18.000 ha. Anul trecut, cooperativa a avut o cifră de afaceri de aproape 30 mil euro, iar anul acesta va ajunge undeva la 22-23 milioane de euro, după cum ne-a zis acesta. Tot anul acesta, a primit aprobarea unui proiect mare pentru cooperativă, de 9 milioane de euro.
„Ni s-a aprobat proiectul DR 22, pe care l-am depus anul trecut, cu 9 milioane de euro, capacitate de depozitare de 30.000 tone – micro FNC, cu spatii de depozitare pe hale – 1.000 mp, gospodărie pe apă, gaz, curent electric, laborator etc. E un pas înainte. Acum, sper că vom fi mult mai uniți, pentru că avem ceva la comun. Aceasta este o investiție a fiecăruia dintre noi, într-un bun comun.
Participăm la o investiție de 9 milioane de euro, cu o contribuție de 35%. Din start, cotizăm 35 euro, dar în schimb valoarea actiunii este de 90 euro. Așadar, valoarea actiunii este de 3 ori mai mare, decât ce am investit, cu ajutorul fondurilor europene. Plus, odată cu terminarea investitiei și implementarea, rulajul prin cooperativă și toate veniturile generate și apoi, repartizarea de divindente, va ajuta la dezvoltarea cooperativei și la creșterea acțiunilor”.
În ceea ce privește partea de achiziții din cadrul cooperativei, acesta ne-a explicat că stabilirea de tehnologii comune a fost cheia succesului. „Încercăm să uniformizăm partea de achiziție, ideea e să mărim volumul pentru a obține prețuri mai bune. Așa obținem între 15-20% discounturi când cumpărăm, iar 1% rămâne la cooperativă. Acest 1 % este ca și cum ai zice: <<Am băgat bani în firma mea>>.”
Emisiunea integrală cu Alexandru Haită poate fi urmărită la link-ul de mai jos: